2015: nacht van de jazz

Aan het begin van het jaar bereikt het bestuur het droevige nieuws van het overlijden van steun en toeverlaat van het bestuur de afgelopen jaren, Diny Voogd. Niet helemaal onverwacht maar het is toch een schok.

Concerten

In 2015 organiseert de SJIG 8 concerten in het Platformtheater, o.a. (weer) het trio Reinier Baas, Han Bennink en Ben van Gelder, de Zwitserse band VEIN (met Dave Liebman), Polar Bear, Charles Gayle en Young VIP Kaja Draksler.

Foto’s van ‘huisfotograaf’ Willem Schwertmann van een aantal concerten:

Charles Gayle

Kaja Draksler

Dave Liebman

Han Bennink, Reinier Baas, Ben van Gelder

In Jazzcafé Alto zijn er 9 concerten, o.a. Paul Stocker, Rik Mol en Anton Goudsmit.

Paul Stocker

Rik Mol

Nacht van de Jazz

De SJIG/Alto neemt ook deel aan de ‘De Nacht Van de Jazz’. De Nacht van de Jazz die dit jaar voor de eerste keer wordt gehouden is een initiatief van de VIP (Vereniging van jazz en improvisatiemuziek) om de jazz te promoten. Dat betekent dat op zaterdag 28 november op alle jazzpodia die aangesloten zijn bij de VIP een jazzconcert wordt georganiseerd, sommige daarvan worden op de radio uitgezonden en er zijn interviews met programmeurs.

In Alto speelt dan trombonist Joseph Bowie die o.a. o.a. faam gemaakt met zijn band Defunkt. Hij speelt die nacht met Bert van Erk en drummer Jeroen van Olphen.

Het concert van Bowie is een enorm succes en het wordt uiteindelijk een geweldig feest in Alto.

Nieuwsgierig geworden naar livebeelden van het feestje van Bowie e.a.? Mooie filmpjes weer dank zij Iemah van Erk:

Jorg Kaaij op 24 september:

Angelo Verploegen:

Alto blijft een succesnummer:

In café De Smederij draagt de SJIG bij om 6 bijzondere concerten mogelijk te maken. Maar gezien de financiële situatie van de SJIG zal de samenwerking met De Smederij volgend jaar niet meer worden voortgezet.

Tenslotte werkt de SJIG samen met Grand Theater aan het jaarlijks terugkerend muziekfestijn Sounds of Music.

Kuhn Fu

Manziluna

I.s.m. de ZomerJazzFietsTour worden Bert van Erk en Frans Vermeerssen gevraagd een nieuwe compositie te schrijven met de Groningse graficus Hendrik Werkman in gedachten. Op 29 augustus, als onderdeel van de Tour, wordt de compositie uitgevoerd.

Door naar 2016