2011: “jazz en beyond”

21 concerten staan er op het lijstje dit jaar, de meeste in de USVA en zelf georganiseerd, anderen mogelijk gemaakt door de SJIG in De Smederij, in het Grandtheater en op het festival Noorderzon in het Noorderplantsoen.

Een aantal concerten maakt deel uit van het project ‘jazz en beyond’, dat wil zeggen jong en hip: Bongomatik en SINAS. De derde, Fra Fra Sound, heeft een geweldig inhoudelijk niveau en eindigt in een klein Surinaams feest.

Bongomatik, foto Willem Schwertmann

Ook een pianistenproject dit jaar met drie pianisten: het duo von Schlippenbach/Lovens, het Soo Cho trio en Craig Taborn. Met name de concerten van Schlippenbach en Taborn zijn indrukwekkend maar de concerten trekken helaas niet zo veel bezoekers.

Zangeressen Josee Koning en Simin, elk met eigen band en Esra Dalfidan met het Tineke Postma quartet vormen het vocalistenproject

Simin

Simin, foto Willem Schwertmann

SINAS

SINAS, foto Wilem Schwertmann

De Groninger saxofonist Ben van Gelder, zorgt met zijn New Yorkse-quintet voor een indrukwekkende CD presentatie. Verder een mooi concert van Boy Edgar Prijswinnaar Ferdinand Povel met zijn quintet.

Povel

Ferdinand Povel, foto Willem Schwertmann

UitEinden!

De tweede editie van het ‘Uiteinden’ project in samenwerking met Prime en Grand Theatre, staat dit jaar in het teken van covers van Beatles, Sun Ra en Frank Zappa (de laatste wordt door de SJIG ingevuld met Waalse “Zappa-band” The Wrong Object), weer een bijzondere avond.

In de Smederij spelen met budget van de SJIG Barnicle Bill, Goudsmidt, Joe Dinkelbach.

JIG

Het overleg met de JIG wordt voortgezet maar het overleg beperkt zich vooral tot informatie-uitwisseling, met name over het gebruik van sociale media.

Door naar 2012