1981: “workshops en sessies”

De problemen met De Spieghel blijven aanhouden. Veel concerten worden verstoord door geluidsoverlast door feesten in het bovenzaaltje en het aantal bezoekers lijkt (daardoor) de eerste helft van het jaar wat af te nemen.  De vestiging van een jazz-huis in een commercieel horecabedrijf is toch niet handig: het maakt de SJIG afhankelijk en continuïteit is nooit gegarandeerd. Een echt eigen jazz-huis blijft de SJIG bezighouden.

Bestuurlijke veranderingen

Er zijn wat bestuurlijke veranderingen in 1980. Jos Andriessen en Henk Hofstee hebben andere verplichtingen en moeten hun SJIG werk beëindigen. Dini de Voogd (overleden in 2015) wordt secretaris, Berrie Scholten voorzitter en Willem Blankert neemt deel als gewoon lid. De adviesraad raakt steeds verder uit beeld.

Afgezien van wat wisselingen in het bestuur verloopt het jaar als gepland en er kan weer een indrukwekkend programma worden aangeboden. De subsidie dat jaar bedraagt fl 55.000.

Gesprekken met De Oosterpoort verlopen nog steeds moeizaam, vooral door interne problemen bij De Oosterpoort. SJIG neemt het initiatief tot een inventarisatie van de verschillende uitvoeringsorganisatie van jazz in Nederland om tot een vorm van samenwerking te komen.

Concerten en workshops

De SJIG kan minder concerten realiseren omdat de kosten voor groepen zijn gestegen, vooral Amerikaanse bands zijn duur door de gestegen dollarkoers. En voor Nederlandse muzikanten geldt vaak de BIM-norm, een vast bedrag per muzikant voor een optreden, tussen fl. 225 en 250. Toch zijn het er 25 in 1981, eentje minder maar dan vorig jaar.

Check voor een volledig overzicht van de concerten het concertenoverzicht op deze website.

In de Spieghel treden onder meer op:

  • George Coleman Quartet (i.s.m. Grand Theater) met Hilton Ruiz achter de piano, Ray Drummond bas en Billy Higgins drums.
  • Jimmy Raney Duo
  • Het concert van George Bishop (tenorsaxofoon en basklarinet) en Abbey Rader (drums en percussie) wordt wreed vestoord door “rauw gebonk (…) een verdieping hoger, deed zelfs de deuren rammelen”.
  • Rein de Graaff Trio met Pepper Adams in april en in december met Teddy Edwards.

 

 

  • Dewey Redman Quartet. Walter Dewey Redman is een Amerikaanse free jazz / bop saxofonist. Is vooral bekend door zijn samenwerking met Ornette Coleman en Keith Jarrett. Het ingetogen nummer Unknown Tongue, door Redman gespeeld op een musette, een soort oosterse hobo, wordt ruw verstoord door “het massaal en kolossaal geklos van MULO-klanten in de bovenzaal”. Er zitten 100 man in de zaal.
  • Zangeres Soesja Citroen Quintet
  • Theo Loevendie met een kwartet
  • Free funk/avant-garde jazz drummer, composer en dichter Doug Hammond met een trio. Een “schot in de roos van de stichting” dit verrassend concert vindt een enthousiaste Eddy Determeijer in het Nieuwsblad de volgende dag.

 

  • De Noodband met Shannon Jackson, free jazz drummer die vooral bekend wordt door zijn in 1979 gevormde free jazzformatie The Decoding Society.

Zomermanifestatie

Optredens van:

  • Sonny Stitt/Red Holloway
  • Noodband
  • Phillip Walker Blues Band (Swingmaster brengt neemt de band in 1990 op en brengt in 2006 een DVD van de band uit.

Jazzdag

Op 25 oktober organiseert de SJIG met De Oosterpoort de Groninger jazz-dag met optredens van o.a. de Stageband, Jasper van’t Hof, Oldambster Swing Triplet, Rein de Graaff/Jenne Meinema en de Noodband. De RONO (nu RTV-Noord) maakt geluidsopnames van de jazz-dag maar gooit oude geluidsopnames een paar decennia later helaas weg.

En er zijn weer volop sessies en workshop onder leiding van Laurillard, o.a. in het Grand Theater en De Troubadour.

ZEBRA

Op initiatief van drie lokale muzikanten, Gerard Ammerlaan, Bé Meiborg en Bert Kleyn wordt een werkgroep Jazz-Impro opgericht om in samenwerking met de SJIG en de culturele raad van de provincie Groningen beleid te gaan maken voor de ontwikkeling van jazz en impro in de provincie.

In dat verband richten de drie musici de Stichting ZEBRA op die zich gaat bezighouden met educatie op scholen, workshops (…), sessie-avonden (…), een ‘educatief plaatproject’ en muziektherapie. Daarnaast overleggen ze met de Sociale Dienst over de status en de rechten van jazzmuzikanten.

Door naar 1982

De Stichting Jazz in Groningen wordt ondersteund door: