1979: een eigen jazzhuis

In 1979 gaat het de SJIG voor de wind. De gemeente stelt de komende jaren structureel extra budget voor de stichting beschikbaar, voor 1979 fl 15.000, minder dan nodig om het beleidsplan te realiseren maar het SJG-bestuur is gezien de bezuinigingen door de gemeente niet ontevreden.

Muzikantenopstand 2

Die extra subsidie krijgt de SJIG pas nadat 30 muzikanten van het Workshoporkest op 2 mei in de hal van het gemeentehuis hun steun aan het SJIG-beleid door middel van “een stevig stuk geïmproviseerde muziek” kracht bijzetten. Daags na de demonstratie vindt er al een gesprek plaats tussen het SJIG-bestuur en de gemeente.

Thewis Wits is onder de indruk blijkbaar van de actie en de druk die vanuit diverse kanten wordt uitgeoefend op het gemeentebestuur (o.a. een aantal keren door Determeijer in het Nieuwsblad van het Noorden) want het resulteert de komende jaren in extra budget voor de Stichting. Het helpt waarschijnlijk ook dat de echtgenote van de penningmeester Jos Andriessen – ex-zangeres Toet Andriessen – voor de PvdA in de raad zit.

Spiegheltheater

Dat budget wordt deels gebruikt voor meer concerten en workshop, deels voor de inrichting van een eigen jazz-huis. Want de vele gesprekken met de exploitante Jetske van Westering hebben eindelijk geresulteerd in een eigen podium in het Spiegheltheater. Sem van Gelder kent Jetske nog van de White Horse bar en Adriaan de Voogd is bekend met De Spieghel uit de tijd dat hij actief was in VERA (De Spieghel was toen een bijzaal van VERA) dus dat helpt.

De Spieghel anno 2021. Foto’s: Willem Schwertmann

Het SJIG-bestuur vindt het een prima plek voor hun jazz-concerten. De SJIG moet het podium wel delen met twee andere gebruikers, het filmhuis Nassauplein en het Groninger Jeugdtheater.  Maar ritselaar Adriaan de Voogd maakt goede huurafspraken zodat de SJIG twee avonden per week het zaaltje achterin Het Spiegheltheater kan gebruiken voor concerten. De filmclub en het jeugdtheater zullen al snel weer verdwijnen, SJIG blijft.

De Stichting koopt 90 stoeltjes, een geluidsinstallatie en met subsidie van het Anjerfonds wordt een piano aangeschaft. De Spieghel zal de komende jaren uitgroeien tot één van de bekendste jazz-podia in Nederland, alleen het BIM-huis in Amsterdam is een maatje groter. De maximale capaciteit van het jazz-huis is 150 bezoekers.

Het bestuur ziet het jazz-huis als een absolute noodzaak voor het behoud van een “gezonde jazzsituatie” in de stad. En als spil in de organisatie van het jazz-aanbod in de stad en in de provincie. De Spieghel ziet ze als “een vast punt voor de Groninger jazzscene waardoor het funktioneren van de Stichting minder afhankelijk zal worden van het toevallige beleid van de diverse podia in de stad Groningen”. Aldus het Beleidsplan 1978.

De programmering is in handen gelegd van een concertcommissie bestaande uit Adriaan de Voogd, Sem van Gelder en Leo Bruin. Sem en Leo hebben sinds 1978 samen een platenzaak in de Kruitaan, Swingmaster. Leo is gespecialiseerd in blues, Sem in jazz.

Oosterpoort

De SJIG probeert in gesprek te blijven met De Oosterpoort en met name over de programmering van de jaarlijkse JazzMarathon. Van harte gaat het allemaal niet. Er ontstaat zelfs een fors conflict over het programma van de komende JazzMarathon dat volgens het SJIG-bestuur zo overladen is en zo divers dat het een onbevredigend compromis is.  Op het programma staan o.a. Sun Ra, Chico Freeman, Sunny Murray, Lewis Jordan en Odeon Pope.

Er komt een speciale overlegcommissie maar tot echte invloed op het beleid van De Oosterpoort leidt het niet en in de praktijk blijkt het lastig regelmatig en een beetje resultaatgericht te overleggen. Eind 1979 stagneert het overleg alweer.

Begroting

De SJIG heeft in 1979 een begroting van fl 30.000 die nagenoeg geheel opgaat aan concertkosten, huur en inrichting van De Spieghel, workshops en ondersteuning van andere podia in de stad.

Concerten

Op 7 april vindt het eerst concert in De Spieghel plaats. Wolter Wierbos, Jos Maessen en Harrie de Wit spelen kosteloos voor de SJIG. Voorafgaand aan het concert een optreden van een nog jonge cabaretier uit Almelo, Herman Finkers.

Vanwege het nog steeds beperkt budget treden dat jaar vooral lokale en Nederlandse jazzformaties op, zoals – een week na de opening – de trombonisten Wolter Wierbos en Jos Maessen aangevuld met twee bassisten, Ed Koopal en Gwan Kwee  (“Bassen en Bonen”) , Het Oldambtster Swing Triplet, “Fluitekruid” van Robert Veen, Dolf de Vries, Rosa King en La Vida en het Workshop orkest onder leiding van Alan Laurillard. Telkens “een mannetje of zestig” in de zaal volgens het Nieuwsblad.

Maar ook het kwartet Rein de Graaf/Dick Vennink, J.R. Monterose, Sean Bergin en Burton Greene treden er op. In totaal 22 concerten dat jaar in De Spieghel.

Daarnaast organiseert de SJIG samen met andere podia nog 11 concerten:

VERA:

  • bluesgitarist Luther Allison,
  • het St. Louis Creative Ensemble
  • drummer/percussionist Phillip Wilson met een trio
  • Max Roach met een kwartet
  • Het Archie Shepp kwartet, volgens het Nieuwsblad het beste jazzconcert van het seizoen in VERA , het was met 250 toeschouwers “aardig vol”. Met Shepp op tenor- en altsax en vocals, Siegfried Kessler op piano, Kimio Chiba op bas en Clifford Jarvis op drums.
  • Saxofonisten Von en Chico Freeman
  • Free jazz saxofonist Frank Wright.

In het Sterrebos Luther Allison en Willis Jackson met saxofonist/blues shouter Eddie “Cleanhead” Vinson.

Eddie “Cleanhead” Vinson. Foto Sem van Gelder

En de SJIG maakt nog een aantal concerten op diverse locaties in de stad mogelijk: bij V & D Wiebe’s 4, in De Drie Gezusters het Robert Veen kwartet en in de binnenstad marcheert The Silverleaf Brassband.

Er vinden ook weer worskshops plaats onder leiding van Alan Laurillard met telkens zo’n 20 deelnemers, waarbij volgens het jaarverslag “de oefenstof bestond uit het instuderen van een aantal composities, vrije improvisatie op basis van een simpel akkoordenschema, alsmede uit oefeningen in rhytmische analyse en stemoefeningen”.  De vorig jaar gestarte latijns-amerikaanse workshop wordt alweer beëindigd wegens gebrek aan budget.

Het jazz-huis is los.

Door naar 1980

De Stichting Jazz in Groningen wordt ondersteund door: