Boeken over de Groningse jazzgeschiedenis

Wie zich nog verder wil verdiepen in de geschiedenis van jazz in Groningen kan kiezen uit een aantal mooie boeken.

Ruige Dagen, 70 jaar  jazz in Groningen, uitgegeven in 1988. Muziek-journalist Eddy Determeijer geeft een mooi beeld van de geschiedenis van jazz tussen het begin van de 20e eeuw en eind jaren ’80 in jazz-stad Groningen. Veel gesprekken met muzikanten en uitbaters van jazz-podia, en rijk geïllustreerd. Het boek is nog te koop, check www.boekwinkeltjes.nl

Belevenissen in Bebop, Rein de Graaff jazzpianist. Geschreven door Coen de Jonge, redacteur toen van Jazz Nu. Uitgegeven in 1996, over de jazzbelevenissen van de Veendammer pianist Rein de Graaff, die uiteraard veel optrad in Groningen. Nog te koop in de reguliere boekhandel, in ieder geval bij www.Bol.com en (tweedehands) op www.boekwinkeltjes.nl

The saddest place van Remco in ’t Hof en Rob Zijlstra, uit 1994 over de roerige jaren van het bestaan van jazzcafé De Spieghel, 1979 – 1994 .  Niet meer in de gewone boekhandel te koop waarschijnlijk, nog wel via de website www.boekwinkeltjes.nl

Alto, vijf jaar van Kim van der Es en Dick Muileman over het voormalig café Alto in de Kleine kromme Elleboog, waar de SJIG tussen 2012 – 2017 regelmatig concerten organiseerde. In eigen beheer uitgegeven, in de regulier boekhandel niet te koop voor zover wij weten.

Diezeg Laand, jazz in het Gronings: Journalist Illand Pietersma duikt in de geschiedenis van de Groningstalige jazz met een verhaal over Roelof en Jannie Stalknecht. Met een cd van zanger/dichter Jan Glas met begeleiding van Addy Scheele (piano) en Hans Lass (bas).  Nog verkrijgbaar in de platenzaak nemen we aan.

Boeken over de Groningse jazz gemist? Laat het ons weten.