Van Kemenade, Van ‘t Hof & Portugal

Jazz door bezetenen

Paul van Kemenade – altsax, Jasper van’t Hof – piano en keys, Maria Portugal – drums, 23 mei 2018, Brouwerij Martiunus

Voor de elektrische piano van Jasper van ’t Hof is iets gebouwd, het is iets waarop iets staat dat lijkt op een versterker, maar dan met veel knopjes. Het is een wankele constructie die aan elkaar hangt van zwart plakband. Datzelfde geldt voor zijn kruk. Iets verderop staat de piano van de brouwerij, een exemplaar in prima staat. Er blijkt geen haar op het hoofd van deze toetsenist om die te gebruiken. Terwijl hij zijn kruk omkeert om de boel nog eens maar eens ‘zitbaar’ te krijgen blaast van Kemenade de eerste luide maat. Direct daarna stopt hij, duwt de koffer van zijn altsaxofoon dicht en zet die opzij. Zo, netjes opgeruimd. Het concert is begonnen.

Van Portugal laat zich horen met een soort bellenstreng die ze tegen de toms slaat. Zij lijkt de meest serieuze van het drietal. Zelden een hardere slag gehoord dan zij weggeeft en dan wel op het juiste moment. Bovendien lijkt ze soms rusten te laten horen. Van ’t Hof zijn wankele installaties blijven tot de pauze een rol spelen. “Hoe gaat het?” vraagt van Kemenade. Van ’t Hof: “Is het concert al begonnen?” En de Tilburger maar door blazen, warme klanken. Wel erg luid, maar dat geldt voor het hele concert en dat terwijl ze een geluidsman bij zich hebben.

Waarom neemt van ’t Hof de moeite zijn eigen elektrische piano mee te brengen? Eerst dacht ik dat hij bang was dat de piano die hij zou aantreffen niet goed gestemd zou zijn. Een reële angst. Al na het eerste stuk vermoed ik dat een andere reden de hoofdrol speelt. Deze man blijkt een uitvinder van klanken te zijn, eerlijk is eerlijk, daarbij zijn zwarte en witte toetsen niet genoeg. Zijn door zwart plakband dominerende machine produceert bliepen en piepen die ik nog niet kende, ze doen soms even denken aan Stevie Wonders meest duistere tijden.

De stukken zijn zeer divers. Soms doet het denken aan wilde popmuziek, dan weer aan klassiek (van Bach tot Chopin) en dan aan Zuid-Amerika. De Braziliaanse Portugal weet daarbij het sambabalkarakter goed te behouden door kwasten te gebruiken. Een ding staat vast, dit gezelschap speelt als bezetenen en het is prettig om daar bij te zijn.

Aankondiging:

Paul van Kemenade – altsax; Jasper van’t Hof – piano, keys & Maria Portugal – drums

entree: € 15 / € 10

In mei 2017 bracht dit spannende trio een cd uit. Zeer gevarieerd, een scala aan klanken. De Braziliaanse slagwerkster Portugal lijkt niet enkel voor het ritme te tekenen, maar ook voor melodie. Van Kemenade maakt het ruig en dan weer rustig, met zijn 40 jaar blaaservaring. Waanzin, als geen ander. Pianist van ’t Hof speelt prachtig samen en neemt vervolgens een loopje met het publiek en de jazz, want niet enkel de piano is zijn domein. Subtiele en weinig subtiele elektronica, hij is er meester in. Hopelijk heeft het concert iets weg van die waanzinnige cd. Wat een geluk dat zij naar Brouwerij Martinus komen!

Van Kemenade en Van ‘t Hof zijn beide Jazzhelden!

entree: € 15 / € 10

Date(s) - woensdag 23 mei 2018