Rein de Graaff Trio feat. Alan Skidmore

Alan Skidmore – tenorsax; Rein de Graaff – piano; Marius Beets – contrabas, Eric Ineke – drums

foto: Willem Schwertmann

Op jazzlegende Rein de Graaff komt altijd een vaste harde kern af. Zelfs bij stervenslage gevoelstemperaturen die op 28 februari 2018 menigeen in Groningen binnen liet zitten. Een ijskoude avond in warme Brouwerij Martinus met nog warmere klanken. Heerlijk onderuitgezakt op een bank genieten van heren die zich in het zweet werken. Heren, waarvan drie serieus op leeftijd zijn en allen met een enorme staat van dienst. Dat Alan Skidmore een Coltraneaanhanger is, zal niemand zijn ontgaan. Soms lijkt hij bijna Coltrane te zijn, maar als ik kijk, zie ik een oude, blanke man die slecht ter been is. Dat doet aan de klank niets af. Rein de Graaff weet dusdanig met Skidmore mee te gaan, dat hij in ‘I’m Old Fashioned’ de plaats van Kenny Drew inneemt. Eric Ineke tovert soms een klank uit zijn drumstel die doet denken aan een snaarinstrument. Dat wordt versterkt door contrabassist Marius Beets. Na afloop wordt het drumstel via de moutlift naar beneden gehesen en vertrek ik met een zomersgevoel.

Marlies Hulzebos

Lees hier wat Eddy Determeyer erover schreef!

Aankondiging:

In maart 2017 trad dit trio ook op in Brouwerij Martinus. Als het komende concert ook maar een fractie is van het voorgaande, dan moeten de mensen die liever op de bank blijven zitten zich schamen. Dit is de wereldtop. Allen virtuoos, onafhankelijk van elkaar, maar samen swingend, subtiel, wild, rustig en snel. En volledig in de traditie van de Bebop, met hoofdletter B! Kortom, het is alles. Te gast is de Engelse Alan Skidmore, deze oude rot in het vak is vast en zeker een aangename toevoeging. Kraak helder. Trouwens, op de bank zitten kan bij Martinus ook!

Merk ook op dat het hele trio officiële JazzHelden zijn. Kijk hier voor Rein de Graaf, Marius Beets en Eric Ineke!!

entree: €15 / €10

Date(s) - woensdag 28 februari 2018