Janssen // Van Erk //Janssen ‘A Tribute to Horace Silver and More’

A Tribute to Horace Silver and More

Line up: Guus Janssen (piano), Bert van Erk (contrabas), Wim Janssen (drums)
Aanvang: woensdag 13 oktober 2021 20:30 uur, Brouwerij Martinus Groningen

Het is geen wonder dat Horace Silver zulke muziek kon maken vertelt Guus Janssen, want zijn vader was Kaapverdisch en zijn moeder was Iers-Afrikaans. Dat maakt het voor hen des te lastiger, de Janssens zeggen niet veel verder te komen dan de Achterhoek. De familiegeschiedenis van Bert van Erk kennen ze niet, maar die komt al snel in Frankrijk uit.

Guus Janssen, daar is toch echt iets mee aan de hand. Ik zou zweren dat ik zijn geluid direct herken. De aanslag, de kraakhelderheid, de afgemetenheid, zonder dat het saai wordt, het is niet enkel binnen de lijnen, nee zeker niet, het gaat veel verder en toch is hij ook vanavond weer even iemand anders. Na Mengelberg, Monk en Nichols is het tijd voor Horace Silver, maar het blijft Guus Janssen. Deze Janssen laat ze horen, maar laat zijn eigen toon horen. En dan die van Erk, die meegaat in dan weer snelle noten en dan kalmte. Ach en die drummende broer Wim, of het nog sneller kan, die drijft het tempo heerlijk op, tja en de anderen dienen maar te volgen, heerlijk!

Coming on Home, een stuk dat iets weg heeft van de Pink Panther. Guus vertelt dat die componist het waarschijnlijk heeft gestolen van Horace Silver. Die kans is inderdaad groot. Henry Mancini schreef de muziek van de Pink Panther in 1963, terwijl dit stuk in 1959 werd geschreven. Die muziek heeft iets grappigs. Daarna spelen ze Cool Eyes, dat prima als tekenfilmmuziek had kunnen dienen. Ik zie de figuren al voor me, er gaat van alles en nog wat mis, maar op de valreep komt er toch een oplossing.
Guus speelt vele noten met z’n rechter hand krabt hij ontspannen met links op z’n wang. Ondertussen slaat Wim zeer lage tonen en wisselt zijn stokken af. Daarna volgen nog Peace, Wim veegt met de kwasten en Bert speelt rustige noten. Gregory is Here, daarna een stuk van Janssen zelf, met hoorbare invloeden van Silver, vervolgens  ‘Dameron’s Dance, een doffe dreun maakt het stuk af en het dromerige Melancholy Mood volgt. Dan het lievelingsstuk van Guus, Moon Rays, daarna het uptempo Cookin’ at the Continental.

Gelukkig, hun afkomst blijkt goed genoeg, want er volgt een staande ovatie. Ik kan niet wachten op de volgende ode.

Marlies Hulzebos (kiekjes en letters)

Aankondiging

Poster: Wim van de Vrugt

Cartoon: Wim Janssen

Het gaat weer gebeuren, volgens het inmiddels vaste recept. De gebroeders Janssen met bassist Bert van Erk verplaatsen zich in muziek van een bekende jazzlegende. Eerder namen zij in Brouwerij Martinus Herbie Nichols, Misha Mengelberg en Thelonious Monk onder de loep. Dit keer staat Horace Silver centraal. Als dat met net zoveel fanatisme en toewijding wordt gebracht als de voorgaande reeks mag u dit zeker niet missen. Of zoals ze zelf zeggen:
We gaan op zoek naar de ‘red and yellow notes’ in de muziek van pianist Horace Silver. Mochten we de plank misslaan dan gaan wij dat zeker op een groovy manier doen.”

Klik voor een interview met Guus Janssen op: Jazzheld Guus Janssen

Coronamaatregelingen:

Voor een bezoek van een concert in de Brouwerij Martinus heb je vanaf 7 september naast een geldig concertticket ook een geldig Coronatoegangsbewijs nodig.

Dit is een QR-code die je moet activeren door een vaccinatie-, test- of herstelbewijs.  De QR-code kun je vinden in de Corona Check-app of, wanneer je geen smartphone hebt, via CoronaCheck.nl. De code is namelijk te printen. De CoronaCheck-app is downloadbaar in de App Store en Play Store. Kijk voor meer informatie op de website van Rijksoverheid voor alle stappen die nodig zijn om van je vaccinatie-, test- of herstelbewijs een geldig Coronatoegangsbewijs te maken.

De 1,5-meterregel wordt niet meer gehanteerd. Wel zijn er vaste zitplekken.

Entree: €15,-

Date(s) - woensdag 13 oktober 2021