Arve Henriksen & Harmen Fraanje

Arve Henriksen – trompet, zang, sound effects, Harmen Fraanje – piano

Trompettist Arve Henriksen en pianist Harmen Fraanje speelden voor het eerst samen op het Transition Festival in Utrecht in 2019. Ze improviseerden, maar het voelde meer alsof er liedjes spontaan ontstonden. ‘Het voelde zo gemakkelijk om elkaar in de muziek te vinden, de stroom te volgen, de richting van de melodie te voelen.’ Na dit concert wisten Henriksen en Fraanje dat er een nieuw duo geboren was.

Arve Henriksen is een trompettist, zanger en componist uit Noorwegen. Geïnspireerd door Japanse muziek klinkt zijn trompet herkenbaar hees en omfloerst (Shakuhachi geluid) en neemt hij je mee in zijn eigen muzikale werelden. Met zijn unieke woordeloze vocalisatie zingt hij in het bereik van een sopraan. Met David Sylvian, voorheen zanger van de groep Japan, ging hij meerdere samenwerkingen aan.

Hij bracht een groot aantal albums uit op ECM en trad op met vele musici, zoals Jon Christensen, Dhafer Youssef, Sidsel Andresen, Bill Frisell, Jaga Jazzist, Mats Eilertsen, Laurie Anderson, Gavin Bryars, en de eerder genoemde David Sylvian.

Harmen Fraanje is ‘een van de meest indrukwekkende jonge Europese pianisten’ (AllAboutJazz). Hij speelt in verschillende bezettingen, zoals het trio Reijseger Fraanje Sylla, het trio Peltomaa Fraanje Perkola, het Mats Eilertsen Trio en Michael Moore’s Fragile Quartet.

Dit bijzondere duo geeft slechts twee concerten in Nederland, waarvan één bij ons in Groningen! Een absolute aanrader die u niet mag missen!

English:

The Transition Festival in Utrecht, The Netherlands, celebrated the 50th anniversary year of ECM records during the 2019 edition of the festival. At this festival the Norwegian trumpet player Arve Henriksen and Dutch pianist Harmen Fraanje played their first duo concert together. The performance was entirely improvised but felt more like songs were shaped and born into being within a mysterious cloud of colors and sound waves.

Arve Henriksen (1968) is a trumpet player, singer and composer from Norway. He released many albums on ECM and Rune Grammofon with projects he’s connected to, like Supersilent, Trio Mediaeval’s Rimur, Atmoshphéres (with Jan Bang, Eivind Aarset and Tigran Hamasyan). In addition, Henriksen has composed and commissioned music for festivals, films and documentary programs. He has a long discography counting over 180 records in total. He performed with many musicians, including Jon Christensen, Dhafer Youssef, Sidsel Andresen, Bill Frisell, Jaga Jazzist, Mats Eilertsen, Laurie Anderson, Gavin Bryars, and David Sylvian.

According to the internationally renowned website AllAboutJazz ‘Harmen Fraanje (1976) is emerging as one of the most impressive young European pianists of the past decade.’ He leads and co-leads several groups like the trio Reijseger Fraanje Sylla, a quartet with French musicians Magic Malik, Brice Soniano, Toma Gouband, and trio Peltomaa Fraanje Perkol, and is a member of the Mats Eilertsen Trio and Michael Moore’s Fragile Quartet. Recordings of the projects he’s involved in have been released by renowned record labels like ECM, Winter & Winter, and Hubro Music. He collaborated with the likes of Ambrose Akinmusire, Mark Turner, Kenny Wheeler, Thomas Morgan, Han Bennink, Werner Herzog, Trygve Seim. Fraanje is chairman of the Jazz Piano faculty at the Conservatory of Amsterdam.

“Pianist Harmen Fraanje and the Norwegian trumpeter Arve Henriksen explored all possible limits without getting lost for even one second. An emotional musical weave that left the entire hall breathless in total silence. Truly magical.” – review of the Horn of Plenty Festival

Entree: €15; studentenkorting: €8.

Kaarten verkrijgbaar aan de deur of van tevoren via EventBrite (met een kleine toeslag). Kaarten met studentenkorting alleen verkrijgbaar aan de deur.

Date(s) - donderdag 29 september 2022