Saskia Laroo – Trumpets Around the World

Een bont gezelschap brengt leven in de brouwerij

Saskia Laroo – trompet, zang; Warren Byrd – keyboard, vocals, MC Complex – rap, vocals; Daniel Gueli – bass & Sven Rozier – drums

7 november 2019, Brouwerij Martinus

Het moet gezegd, jazzpubliek bestaat voornamelijk uit zestigplussers. Dat bleek uit een meting van trompettiste, saxofoniste en zangeres Saskia Laroo. Vanavond kregen zij gelukkig geen jazz en konden zij zich weer jong voelen. De stoelen aan de kant, er moest gedanst. Laroo, in blauwe glamour jurk heeft ook wel iets te vieren. Zij staat namelijk 40 jaar op het podium, runt 25 jaar Laroo Records en de Saskia Laroo Band bestaat 25 jaar. Ik vroeg me wel af hoe oud ze dan zou zijn, ze ziet er jong uit. Ja hoor, net zestig.

De muziek begint direct energiek. Laroo houdt haar ene hand aan de trompet en de andere aan de knoppen om haar middel, dat zal de hele avond duren. De tonen worden telkens bijgedraaid. MC Complex komt oorspronkelijk uit Suriname, zij uit Amsterdam. Hij begint te rappen. Zo nu en dan een kreet als “come on.” Even iets heel anders. De muziek heeft iets van ‘loungemuziek’ en iets dat energieker is. Drummer Sven Rozier kwam vandaag helemaal uit Rotterdam gereden, Groningen blijkt altijd verder weg dan het Westen voor ons. Maar hij werd nog wat verder weg geboren, namelijk in Zuid-Korea. Basgitarist Daniel Gueli is een Italiaan en de man achter de piano én elektrische piano is Amerikaan en sinds een jaar of twee de echtgenoot van Laroo. Hoe lang precies weet ze niet meer. Er heerst in haar verhalen een lekkere chaos en een niet te stuiten energie. Zo nu en dan blijken alle bandleden mee te zingen. Byrd heeft een warme diepe stem. En dan hebben ze ook nog een speciale gast meegenomen. Pape Seck, een Senegalese slagwerker uit Groningen. Luide slagen in hoog tempo maken het geheel tot een echt feest. Na afloop geeft hij mij een hand. Een zeer bescheiden handdruk, maar de eelt is goed te voelen. Het publiek swingt, joelt, is buitengewoon enthousiast en wat helemaal opvalt is de lol die alle muzikanten hebben. Tja, een echte knalfuif!

Marlies Hulzebos

Aankondiging:

Zin in een energieke avond? Een knalfuif? Het wordt gewaardeerd als u komt dansen! Laroo viert drie jubilea. Zij staat namelijk 40 jaar op het podium, runt 25 jaar Laroo Records en de Saskia Laroo Band bestaat 25 jaar. Deze jazz neigt naar popmuziek, maar volgens popcritici is het te jazzy. Op 1 november brengen zij hun nieuwste album uit,  ‘Trumpets Around The World’. De tour begint in Het Concertgebouw en zij doen dus ook Brouwerij Martinus aan. Er valt een swingende avond te verwachten, zelfs met rap!

Alvast een voorproefje: https://www.youtube.com/watch?v=iUvXA670rm0&feature=youtu.be

entree € 15 / € 8

Date(s) - woensdag 6 november 2019