Martijn van Iterson

Martijn van Iterson – gitaar; Bert van Erk – bas & Sebastian Demydczuk – drums

In het 6de seizoen verhuizen Bert van Erk maandelijkse trios, bekend van Jazzcafé Alto, naar de nieuwe SJIG locatie Brouwerij Martinus. Bovendien zullen ze voortaan op woensdagavonden plaatsvinden. Gitarist Martijn van Iterson opent dit seizoen de serie.

Bird Award winnaar NSJF 2004,  Van Iterson, geldt momenteel als één van de beste jazzgitaristen van Nederland. Niemand minder dan de nestor van de Nederlandse jazzgitaar Wim Overgaauw was zijn leermeester. Martijn speelt onder andere in het Ilja Reijngoud kwartet, het Ruud Jacobs kwintet en het Sjoerd Dijkhuizen kwartet en is daarnaast een veelgevraagd gastsolist. In juni 2004 is de cd “The whole bunch” van dit kwartet uitgekomen op het label Munich Records. Deze alom door de pers geprezen cd bereikte begin 2005 een 11de plaats op de Amerikaanse “Jazzweek Jazzchart”. Uniek voor een Nederlandse productie.

Martijn van Iterson’s eigen muziek valt het best te omschrijven als “eigentijdse jazz met een hart voor traditie”. De Bert van Erk trios zijn inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de stad Groningen en staan garant voor spannende improvisaties waarin soloïsten buiten hun eigen comfortzone worden geplaatst. Solisten als Suzanne Alt, Wolter Wierbos, Michael Moore, Tineke Postma, Ben van den Dungen, Alex Simu, Boris van de Lek, Sjoerd Dijkhuizen, Dick de Graaff, Alex Simu, Mete Erker, Maarten van de Grinten, Ben van Gelder, Rik Mol, Maarten Hogenhuis, Angelo Verploegen,, Benjamin Herman e.v.a. gingen van Iterson al voor. Ongetwijfeld maakt Van Iterson er een spannende avond van.

Over The Whole Bunch:

Martijn van Iterson is een van de opvallendste nieuwe gitaristen en componist in de jazzwereld; ‘The Whole Bunch’ is de opvolger van zijn laatste album, zeven jaar geleden opgenomen. Het album is hoog gewaardeerd door Pat Metheny.

Musici op ‘The Whole Bunch’ zijn: pianist Karel Boehlee, vaste begeleider van Toots Thielemans in Europa; contrabassist Frans van Geest; en drummer Martijn Vink, lid van het Metropool Orkest.

Martijn van Iterson heeft in 2004 de Bird Award gewonnen, de prijs verbonden aan het North Sea Jazz Festival.

De pers over Martijn van Iterson:

All About Jazz  “…Van Iterson, who’s a soloist on par with Ilja Reijngoud and a fine-minded guitarist, issues abundant chordal finesse.”

Pat Metheny handing Martijn van Iterson the Bird Award 2004  “This is a guitarplayer you all should listen to!”

Jury report Bird Award Northsea Jazz 2004  “This is a sincere musician with a unique personal style and sound. His timing is excellent, his improvisations very original.”

Jazzmozaik Belgium 2004 Luc de Baets  “Van Iterson is a pure jazzmusician who realy knows how to swing. He is a very able composer as well!”

Jazz 2004 Ton Ouwehand  “Martijn van Iterson has managed to record the best Jazz album of 2004 released in the Netherlands!”

The Evening Standard 2004 UK Jack Massarick  “One of the most fluent guitar improvisers I’ve heard in years, producing intelligent and propulsive contemporary jazz that stimulates.”

entree € 5 / € 3

Koop tickets bij Sem’s Swingmaster of bij Brouwerij Martinus!

Date(s) - woensdag 5 april 2017