Maarten Hogenhuis Trio

Lang leve de crème-brûléebrander!

MAARTEN HOGENHUIS TRIO ‘Rise & Fall’

23 oktober 2019, Brouwerij Martinus, Maarten Hogenhuis – saxofoon, Phil Donkin – contrabas, Mark Schilders – drums

Zijn aders duwen uit zijn voorhoofd, dat direct rood aanloopt. Het concert is begonnen en Maarten Hogenhuis laat direct horen en zien dat zijn adem lang is, zijn longen en klank goed zijn. Het is warm in de brouwerij, een groot deel van het publiek is internationaal, het zou zomaar een andere stad kunnen zijn. Maar het blijkt toch Groningen. Voor het publiek zit links drummer Mark Schilders, in het midden staat contrabassist Phil Donkin en rechts van het mooie ronde tapijt af, staat saxofonist Maarten Hogenhuis. Ze spelen vanavond voornamelijk stukken van hun nieuwste cd, ‘Rise & Fall’. Donkin die sinds deze cd meespeelt, draait nog even aan de knoppen, zodat hij zichzelf beter kan horen.

Hogenhuis blaast opgelucht zijn tenorsaxofoon. Een half uur geleden liet die saxofoon het nog afweten. Hij heeft een crème-brûléebrander kunnen lenen en hij doet het weer én hoe!

Een stuk over de man die 1878 op de wereldtentoonstelling in Parijs net geen investeerders wist te vinden voor zijn zonnecollector omdat de olieprijs laag lag. Er lijkt het geploeter van een onderzoek te horen, daarna de ontdekking en dan na die stijging de val.

Donkin gebruikt zijn strijkstok en Hogenhuis speelt zo subtiel dat het goed samen is te horen, vervolgens valt Schilders ook in met voorzichtige kwasten op de bekken. Schilders lijkt de laatste klank te geven van het stuk, maar dan begint hij aan een solo. Hij kijkt angstig, neem meer afstand met zijn hoofd van het drumstel als hij harder moet slaan. Het lijkt voor deze drummer een hele opgave. Terwijl de meeste slagwerkers het toch prettig lijken te vinden zich even duidelijk te laten horen. Echter, in dit concert worden wel korte solo’s weggegeven, maar het is in wezen minder noodzakelijk. De drie instrumenten en de drie musici zijn zo goed op elkaar afgestemd, dat ze los goed hoorbaar zijn, maar samen tot goede en warme klanken komen.

Ze spelen ook het stuk ‘Lise’. Het meeste werd door Hogenhuis zelf geschreven, maar dit is gebaseerd op een stuk van Eefje de Visser. Het is herkenbaar, maar de interpretatie is zo dat het net zo goed een eigen stuk had kunnen zijn. Your Moon is het andere niet eigen stuk, alhoewel, het is gebaseerd op een stuk van Louis Cole. Donkin slaat met zijn stok op de snaren, zijn andere hand raakt voorzichtig de hal van zijn contrabas. De flessen achter de bar spelen ongevraagd mee. Hogenhuis blaast zonder toon en Schilders veroorzaakt een veeg die het geluid van een machine opwekt. Daarnet maakte Schilders nog ratelslanggeluiden, niemand begrijpt hoe. Het zijn behoorlijk absurde klanken.

Vanavond is de muziek zeker niet wild, het is zelfs ingetogen te noemen, maar wel spectaculair goed in het subtiele en buitengewoon evenwichtig.

Morgen heeft Hogenhuis gelukkig al een afspraak staan bij de reparateur, maar helaas begeeft zijn tenorsaxofoon het weer. Het laatste stuk gebruikt hij noodgedwongen zijn altsaxofoon, ook mooi. Na een enthousiast publiek komt er een toegift, met toch weer zijn tenorsaxofoon, maar zonder hoge f.

Aankondiging:

Woensdag 23 oktober

MAARTEN HOGENHUIS TRIO ‘Rise & Fall’

Aanvang: 20.30

Entree: 15,-/8,-

Line up: Maarten Hogenhuis – saxofoon, Phil Donkin – contrabas, Mark Schilders – drums.

In januari 2017 vond het eerste concert plaats op de nieuwe locatie van de Stichting Jazz, Brouwerij Martinus. Dit zou een quiz kunnen worden. Wie speelden er toen? Maar iedereen die daarbij was, weet het nog. Het MAARTEN HOGENHHUISTRIO. Dit keer spelen ze weer in die mooie brouwerij naast de composities van Hogenhuis ook een selectie van minder bekende standards uit het American Songbook. Echter, het draait voor hen om de interactie tussen elkaar.

Inmiddels is de contrabassist Thomas Rolff vervangen door de Engelse Phil Donkin. Met deze nieuwe bezetting brachten zij afgelopen mei het album Rise en Fall. De kritieken zijn lovend, op dit concert kan iedereen zich dus verheugen.

– Volkskrant

Dit trio onder leiding van Maarten Hogenhuis (o.a. bekend van BRUUT!; Krupa & the Genes) ontwikkelt zich steeds meer tot een vaste waarde binnen de Nederlandse jazzscene. De muziek voor dit album schreef Hogenhuis specifiek voor zijn huidige bandleden: Mark Schilders (Fabrik, New Rotterdam Jazz Orchestra, Jeroen van Vliet Moon Trio) op drums en Phil Donkin op bas. Deze veelgevraagde bassist speelt, naast zijn eigen trio en kwartet, ook in de bands van Dhafer Youssef (Birds Requiem), Nils Wogram (Root 70), Nir Felder, Marius Neset, Shai Maestro en Ben Monder, om maar een paar namen te noemen.

Aankondiging

Maarten Hogenhuis – saxofoon; Phil Donkin – contrabas & Mark Schilders – drums.

In januari 2017 vond het eerste concert plaats op de nieuwe locatie van de Stichting Jazz, Brouwerij Martinus. Dit zou een quiz kunnen worden. Wie speelden er toen? Maar iedereen die daarbij was, weet het nog. Het Maarten Hogenhuis Trio. Dit keer spelen ze weer in die mooie brouwerij naast de composities van Hogenhuis ook een selectie van minder bekende standards uit het American Songbook. Echter, het draait voor hen om de interactie tussen elkaar.

“Rise & Fall is een voorlopig hoogtepunt in het oeuvre van tenorsaxofonist Maarten Hogenhuis. ★★★★”

– Volkskrant

Entree €15 / €8