Joost Lijbaart Trio ‘Under the Surface’

Sanne Rambags – zang; Bram Stadhouders – gitaar, electronica & Joost Lijbaart – drums, percussie

entree: €12 / €7

Publiek dat niet houdt van jazzzang moet toch maar eens komen kijken en luisteren en daarna proberen hetzelfde standpunt te behouden. Ik vrees dat dat lastig wordt. Deze jonge, zeer talentvolle zangers kan improviseren als geen ander en durft het aan om zich verre te houden van de gebaande paden. Samen in de rust en hier en daar ruigheid van de spannende slagwerkklanken en gitaar die op het juiste moment wordt verrijkt met elektronica. Bij deze muziek waan ik me ver weg en dat gewoon in Groningen.

Under the Surface

Under the Surface is een nieuwe Nederlandse band gevormd door drummer Joost Lijbaart (bekend om zijn werk met Yuri Honing), gitarist Bram Stadhouders (bekend van zijn werk met het Nederlands kamerkoor, Jim Black en Sidsel Endersen) en de jonge vocaliste Sanne Rambags (winnaar conservatorium talent award 2017).
Het trio ontmoette elkaar  in Mei 2015 als initiatief van de Bredase stichting Beaux Jazz. Deze stichting biedt jong toptalent artistieke ondersteuning.
Voor deze eerste editie van ‘Generation Next’ stond de jonge zangeres Sanne Rambags uit Tilburg centraal en stelde een avontuurlijke groep samen, bestaande uit gitarist Bram Stadhouders en drummer Joost Lijbaart. Het debuutalbum uitgekomen op Challenge Records in Maart 2017 kreeg geweldige recensies.  Uitgangspunt van de groep zijn improvisatie’s waarbij sfeer, poëzie en samenspel een grote rol spelen.
De universele taal in de muziek van het trio bracht de groep dit jaar al op grote festivals in Mali, Mexico en Nederland. Het ‘oer-element’ in de muziek van het trio blijkt veel mensen uit verschillende culturen aan te spreken. De groep speelt dit jaar nog op belangrijke festivals in China en India.

Drummer Joost Lijbaart (Amsterdam 1967) behoort tot de top van de Nederlandse jazzscène. Bram Stadhouders (Tilburg 1987) is een van de meest veelbelovende nieuwe jonge muzikanten in het Europese improvisatie circuit en heeft vele prijzen gewonnen en Sanne Rambags (Tilburg 1994) is een van de weinige zangeressen van haar generatie die op een zeer open manier kan improviseren, soms met zelf geschreven teksten en gedichten, soms door zichzelf volledig te positioneren tussen de muzikanten. Dit geeft haar stem een instrumentale functie die prachtig aansluit bij het open groepsgeluid en het spel van Lijbaart en Stadhouders.

Onder de Surface is een uniek trio van drie muzikanten uit verschillende generaties die elkaar hebben gevonden in een gemeenschappelijke drang om te zoeken naar ruimte en stilte door improvisatie.

PERS CITATEN

Een mysterieus en monumentaal bouwwerk  (Rinus van der Heyden – Jazznu)

Is het beluisteren van het album al een intense ervaring, het bijwonen van het concert is magisch.  (Jan Jasper Tamboer – Het Parool)

De luisteraar raakt betovert door het fraaie precieze spel. (Gijsbert Kramer – De Volkskrant)