Baas Van Gelder & Downes

Reinier Baas – gitaar; Ben van Gelder – altsax & Kit Downes – piano

Gitarist Reinier Baas  en  saxofonist  Ben  van  Gelder  stonden  de  afgelopen  jaren  meer  dan  200 keer  met  elkaar  op  het  podium,  en  blijven  elkaar  het  vuur  aan  de  schenen  leggen.  Samen ontwikkelden  zij  een  uniek  muzikaal  vocabulaire  dat  stevig  is  geworteld  in  de  Amerikaanse jazztraditie, maar ook een duidelijk Europees stempel draagt. Het spel van Baas kenmerkt zich door   een   flinke   dosis   humor   en   levenslust,   met   onverwachte   ritmische   en   dynamische wendingen.   Hij   wordt   geprezen   om   zijn   grote   palet   aan   klankkleuren   en   eigenzinnige harmonische  en  ritmische  inventies.  Van  Gelder  wordt  internationaal  gezien  als  een  autoriteit op  de  altsaxofoon.  Hij  bezit  een  opvallende  mate  van  rust  en  overzicht,  en  wisselt  heldere, kernachtige  lyriek  af  met  explosieve  virtuositeit.  De  muziek  van  het  duo  bestaat  voornamelijk uit  eigen  composities,  die  zijn  beïnvloed  door  de  drumtaal  van  de  Pygmeeën,  hip-hop,  20e eeuwse  klassieke  muziek  en  Thelonious  Monk. In  oktober  2018  komt  het  album  ‘Smash  Hits’ uit,  een  samenwerking  met  het  Grammy-winnende  Metropole  Orkest.  Behalve  als  duo  zijn Baas  en  van  Gelder  te  horen  in  het  Ben  van  Gelder  trio,  met  de  legendarische  drummer  Han Bennink.

Reinier Baas  (1985)  wordt  gezien  als  één  van  de  aanjagers  van  een  nieuwe  lichting  Europese jazzmusici. Het tijdschrift Jazzism noemde hem “een adembenemend talentvol gitarist, die met zijn  instrument  weet  te  imponeren  en  ontroeren”  en  “een  begenadigd

foto: Willem Schwertmann

componist  die  risico’s durft te nemen”. Baas won een Edison in 2013 voor zijn album ‘Mostly Improvised Instrumental Indie  Music’.  In  2017  won  hij  opnieuw  een  Edison,  voor  zijn  album  ‘Reinier Baas  vs.  Princess Discombobulatrix’  –  een  samenwerking  met  striptekenaar  Typex  en  een  keur  aan  klassieke-  en jazzmusici.  Met  zijn  kwintet,  ‘The  More  Socially  Relevant  Jazz  Music  Ensemble’,  toerde  hij  in Europa, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland. Als sideman stond hij op de planken met Gregory Porter,  Hans  Teeuwen  en  Joris  Roelofs.  Als  solist  was  hij  te  gast  bij  het  Jazz  Orchestra  of  the Concertgebouw,  Metropole  Orkest,  en  Pynarello.  Hij  ontving  compositieopdrachten  van  het Concertgebouw,  November  Music  en  het  North  Sea  Jazz  Festival.  In  2017  was  Baas  Artist  in Residence  van  het  Südtirol  Jazzfestival  in  Bolzano.  Hij  is  de  gitarist  van  Benjamin  Herman’s nieuwe  punkband  ‘Bughouse’.  Als  docent  is  Baas  verbonden  aan  het  Conservatorium  van Amsterdam en Codarts Conservatorium Rotterdam.

Ben van Gelder (1988) wordt in nationale en internationale kringen al sinds het begin van zijn carrière  bestempeld  als  een  supertalent.  Als  tiener  won  hij  belangrijke  prijzen,  waaronder  het Prinses  Christina  Concours  (2003),  De  Stan  Getz/Clifford  Brown  Fellowship  (2005)  en  de Deloitte Jazz Award (2007). Van Gelder verhuisde op 17-jarige leeftijd naar New York, waar hij bijna  10  jaar  woonde.  Hier  werkte  hij  met  musici  van  wereldformaat,  zoals  Mark  Turner,  Ben Street  en  Ambrose  Akinmusire.  Met  het  Ben  van  Gelder  Quintet  produceerde  hij  drie  albums, die  door  de  Nederlandse  pers  met  bewondering  werden  ontvangen.  Zijn  meest  recente  CD,

‘Among  Verticals’,  is  het  product  van  een  felbegeerde  compositieopdracht  verstrekt  door  de Jazz  Gallery,  een  belangrijke  broedplaats  in  New  York.  Het  album  ontving  vijf  sterren  in  De Volkskrant (“één van de mooiste jazzplaten van het jaar”) en het NRC (“rechtstreeks de diepte in met  elegantie,  precisie  en  verbeelding”),  en  werd  gepresenteerd  tijdens  een  tournee  in  acht landen.  De  composities  van  ‘Among  Verticals’  zijn  gearrangeerd  en  uitgevoerd  door  het  Swiss Jazz Orchestra, het Metropole Orkest en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Recentelijk is Ben van Gelder aangesteld als saxofoondocent aan het Conservatorium van Amsterdam.

Kit Downes is a BBC Jazz Award winning, Mercury Music Award nominated, solo recording artist for ECM Records. He has toured the world with artists such as Squarepusher, Thomas Strønen, Aidan O’Rourke and Django Bates and written commissions for Cheltenham Music Festival, London Contemporary Orchestra, Stavanger Konserthus, Cologne Philharmonie, BBC Radio 3 and the Wellcome Trust.

entree: € 15 / € 10

Date(s) - woensdag 23 januari 2019